ועדת הסמים תחל בניסוח חוקי הלגליזציה כבר בשבועות הקרובים

מי יוכל לנהל חנות קנאביס חוקית וכמה קנאביס יהיה מותר לכל אזרח לקנות? ח"כ רם שפע יתמנה בקרוב לתפקיד יו"ר ועדת הסמים ותוך שבועות יתניע את הדיונים שיקבעו כנראה איך ייראה שוק הקנאביס הישראלי ביום שאחרי הלגליזציה

הממשלה החדשה בראשות נפתלי בנט מושבעת ברגעים אלה (א’) ואם היא אכן תחזיק מעמד, לפחות בתאוריה, צפויה מהפכה של ממש בתחום הקנאביס בישראל וזה יקרה אולי אף כבר בחודשים הקרובים.

אחד הסימנים לשינוי הצפוי הוא שבראשות ועדת הסמים החדשה יעמוד ח”כ רם שפע (36) ממפלגת העבודה, תומך הלגליזציה הבולט בכנסת, שיהפוך את ועדת הסמים המשמימה בדרך כלל, לועדה שתהיה אולי זאת שתקבע איך בדיוק ייראה שוק הקנאביס הישראלי ביום שאחרי לגליזציה.

ח”כ שפע הוא מהצעירים בחברי הכנסת, תושב קיבוץ בשרון, שהיה בין 2016 ל-2018 יו”ר התאחדות הסטודנטים. כלומר, הוא מכיר היטב את תחום הקנאביס ומעורה בשכיחות השימוש בו במדינה. בהתאם, הוא גם תומך לגליזציה מוצהר ומי שגם הצליח להביא את הצעת החוק ללגליזציה לשלב הכי מתקדם שהיא אי פעם הגיעה אליו בישראל, בממשלה הקודמת.

מקורבים לו מספרים בימים אלה שלאחר ביקורת שספג על שסייע בעקיפין להפלת הצעת החוק ללגליזציה שהוא עצמו קידם כשהצביע בעד פיזור הממשלה הקודמת, כעת, עם הקמת הממשלה התומכת ביותר בלגליזציה שהיתה אי פעם בישראל, בכוונתו לעשות “תיקון”. לשם כך, הם אומרים, הוא ישתמש בכוחו כיו”ר ועדת הסמים ויישם את התהליך בפועל.

רם שפע (צילום: ניסו כהן, ויקיפדיה)
יביא את הלגליזציה? היו”ר החדש של ועדת הסמים של הכנסת ח”כ רם שפע מהעבודה (תמונה: ניסו כהן, ויקיפדיה)

בין השאר מספר שפע למקורביו כי כדי לא לבזבז אפילו רגע אחד “כי מי יודע כמה זמן הממשלה השברירית הזאת תחזיק מעמד” הוא יכנס את הועדה לדיון ראשון כבר בשבועות הקרובים. הועדה תדון בשאלות הנוגעות לחוק הלגליזציה במשך כמה חודשים ובתום ניסוח סעיפיו תוגש לממשלה ולכנסת הצעת החוק ההיסטורית בשנית.

שפע מעריך שהדיונים יתמקדו בעיקר בסוגיית הלגליזציה מתוך הבנה שזו המטרה הסופית, אך במידה ויראו שהממשלה לא מחזיקה מעמד ינסו לקדם בזריזות עוד קודם לכן את החוק לאי-הפללת הצרכן.

הועדה תאמץ למעשה את המלצות “ועדת מררי” – הועדה הבינמשרדית בראשות המשנה ליועמ”ש עו”ד עמית מררי שדנה בזמן הממשלה הקודמת בשאלה האם לאשר לגליזציה ולבסוף אכן המליצה לעשות זאת (על פי מודל קנדה, כלומר ייצור ומסחר ברישיון בשוק חופשי ומכירה לגילאי 21 בחנויות ייעודיות) – ולהתקדם לשאלה איך מיישמים בפועל את ההמלצה.

הדיונים יעסקו בשאלות המעניינות ביותר בנוגע לסעיפי החוק החדש, למשל: אילו תנאים יידרשו על מנת לקבל רישיון לפתיחת חנויות לממכר קנאביס והאם הן יהיו במודל “דיספנסרי” או במודל “קופישופ”, האם מותר יהיה לגדל קנאביס בבית ואם כן עד כמה צמחים בבית אחד, מה גובה המס שיוטל על שוק הקנאביס החוקי והאם הוא “ייצבע” לתקציבים למטרות נקודתיות, כמה גרמים יהיה מותר לבגירים לרכוש בחודש וכמה להחזיק בבית, מה יעשו לגבי חוקי התעבורה הכוללים היום תחת סעיף “שכרות” כל טיפת קנאביס בגוף, האם ובמה יהיו שונים נהלי הייצור בשוק הפנאי לעומת הייצור בשוק הקנאביס הרפואי, מי תהיה הרשות האחראית לפיקוח על הענף והאם זו תהיה היחידה לקנאביס רפואי של משרד הבריאות ועוד.

אביר קארה (צילום: אריאל זנדברג, ויקיפדיה)
ישכנע את חבריו בימינה? סגן השר ח”כ אביר קארה (צילום: אריאל זנדברג, ויקיפדיה)

בממשלה החדשה לא רק ועדת הסמים תהיה ידידותית ליוזמת הלגליזציה וגם בשאר התפקידים הרלוונטיים לשוק הקנאביס (גם הפנאי וגם הרפואי) יחזיקו דמויות תומכות. שר הבריאות יהיה ח”כ ניצן הורוביץ (מרצ) שהוא מהתומכים ביותר במהלך ומי שיוכל מיד בחתימה אחת להפוך את ה-CBD לחוקי והשר לבטחון פנים יהיה ח”כ עמר בר לב התומך גם הוא ומי שמתוקף תפקידו יהיה האחראי על המשטרה וגם יקבל לידיו בחזרה את האחריות על הרשות למלחמה סמים שעברה זמנית למשרד לקידום וחיזוק קהילתי שנסגר. גם בראשות משרד המשפטים יעמוד גדעון סער שחתם רק לאחרונה, במהלך הבחירות, על התחייבות מצולמת לאשר לגליזציה תוך שנה.

למעשה, נקודת התורפה היחידה של הלגליזציה בממשלה החדשה היא ימינה. למעט אביר קארה, היחיד במפלגה שהוא תומך מוצהר בלגליזציה וכבר הספיק להניח על שולחן הכנסת הצעת חוק לאי הפללה, שאר חברי המפלגה עלולים להקשות: ראש הממשלה נפתלי בנט שהתנגד עד כה ללגליזציה, שרת הפנים איילת שקד שתחזיק בזכות וטו על ועדת שרים לענייני חקיקה (הועדה שקובעת האם הממשלה תתמוך בחוקים מסויימים או לא) ויו”ר ועדת הבריאות שתהיה ח”כ עידית סילמן שאמנם מעולם לא התבטאה בנושא אך מגיעה מרקע דתי-שמרני ובכל מקרה מחוייבת לעמדת ימינה שכזכור, לפי ההסכמים הקואליציוניים ובניגוד לרוב המפלגות בממשלה, כלל לא מחוייבת ללגליזציה.

תומכי הלגליזציה וצרכני הקנאביס יקוו בינתיים שקארה, שימונה לסגן שר במשרד ראש הממשלה, יצליח ליישם את המדיניות בה הוא מאמין ולשכנע את חבריו למפלגה בצדקת המהלך. המטופלים יקוו שח”כ שפע יצליח להעביר אליו לועדת הסמים את הדיונים בנושא הקנאביס הרפואי שעד כה נערכו בועדת הבריאות שתהיה בראשות ח”כ סילמן וגם ששר הבריאות החדש הורוביץ יישם את האג’נדה שלו טוב יותר מאשר סגן שר הבריאות הקודם, ח”כ יואב קיש, שהכריז על עצמו עם קבלת התפקיד כ”שר הקנאביס” אך הפך לאכזבה גדולה כשלא הצליח להתמודד עם מנהל היק”ר לנדשפט וגחמותיו.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר